![]() |
![]() |
MENU![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Jižní Afrika: lihoviny s tučňákem stojícím na hlavělahvičkář.cz 2/2022
Deep South Distillery Ltd. je nejjižněji položený lihovar na Kapském poloostrově v Jihoafrické republice. Je specializován na malosériovou destilaci lihovin, s láskou, péčí a hrdostí nad výrobou řemeslným způsobem. Mezi jeho hlavní produkty patří v Jižní Africe velice oblíbené giny, ale také rum a vodka. Odborníci ve vývojovém oddělení ale rádi experimentují s různými příchutěmi a vůněmi, takže kniha receptů lihovaru obsahuje mnoho lahodných směsí a každý zákazník v ní určitě najde ovocnou pálenku, jemný likér či zajímavou grappu přesně podle jeho představ. Lihovar také nabízí smluvní destilaci pro zainteresované klienty a nabízí službu "Boutique Private Label", která poskytuje lihoviny s vlastní etiketou zákazníka. Tak - je září 2017 a po dvou letech plánování, degustace různých druhů lihovin a zapojení se do nesčetných věcí, které vlastně s výrobou prémiových řemeslných lihovin neměly nic společného, se zakladatelé lihovaru octli na startovní čáře. Založení řemeslného lihovaru, alespoň v takovém měřítku, jak si tvůrci předsevzali, není nic pro slabé povahy. Je zapotřebí nemít hluboko do kapsy, naopak je třeba nekonečné trpělivosti při řešení nejrůznějších problémů (s personálem, dodavateli a různými institucemi) a také mít neochvějnou sebedůvěru. Jde koneckonců o jedno z nejvíce regulovaných průmyslových odvětví v Jižní Africe, pokud se má provozovat eticky a legálně, jako to dělá tento lihovar. Na cestě bylo i mnoho skvělých okamžiků, když si člověk udělal čas, aby se pokusil užít si dlouhou pouť, spíše než aby se soustředil pouze na cíl. Radost a velké uspokojení plynulo z poznání, že se jeden může spolehnout na druhého a že se věci řeší společně. Bylo nutno se mnohému přiučit, ať už to bylo v chemii, biologii či ve fyzice, zvládnout umění destilace, dozvědět se více např. o odvodnění, chladicích systémech, instalatérství, stavebnictví, potravinářské legislativě a řízení výrobních procesů. O tom všem se píše na webových stránkách lihovaru z pohledu prvních několika fází začátku provozu. Vedení lihovaru doufá, že se časem bude více psát i o veselých věcech spojených s lihovinami. Lihovar nabízí ochutnávky, prohlídky provozních oddělení a v neposlední řadě i distribuci produktů po celé zemi. Personál lihovaru rád přivítá v malém, ale rušném lihovaru každého návštěvníka, ať už se zajímá o jeho produkty nebo o lihovarnictví všeobecně. Pokud se čtenář nachází ve jmenované oblasti Kapského poloostrova, je srdečně zván k návštěvě. Pouze by bylo vhodné si předem telefonicky nebo mailem domluvit termín. Lihovar je také k dispozici pro soukromé ochutnávky a akce ve večerních hodinách a během léta nabízí další tematické akce. Jednou z atrakcí lihovaru je na hlavu postavený tučňák v jeho logu. Jeho autorka, pocházející z Ukrajiny, to zdůvodňuje takto: "Z pohledu Středoevropana vše co žije na hlubokém jihu na jižní polokouli se pohybuje vzhůru nohama". Tučňák zatím nemá jméno, ale vedení lihovaru už vyhlásilo soutěž na dokončení jeho identity. Lihovar "Deep South Distillery" v obci Kommetjie v Kapské provincii nabízí toho času lihoviny ve třech produktových řadách: giny rumy vodky Hotové produkty se stáčí do lahví z čirého skla o objemu 0,75 litru s dřevěnou zátkou. Lahve jsou různých typů: pro giny se používají břichaté lahve tzv. lékárnické, pro vodky lahve cylindrické a pro rumy čtverhranné tvarovky. Giny se také plní do miniatur tzv. lékárnického typu s objemem 50 ml, uzavřených dřevěnými zátkami. Text a fotografie: Internet a Ivan Uhlík
![]()
NamShop - Vynikající produkty z NamibieKOKTEJL.cz 1/2022
Jemné destiláty vč. ginu, kožené zboží a přírodní kosmetika z Namibie, to jsou produkty, které na německém trhu nabízí obchodní společnost NamShop UG se sídlem v bavorském městě Bruckmühlu nedaleko Rosenheimu. Společnost je od dubna 2018 členem iniciativy "FairCommerce", jež má za cíl oboustranně výhodný obchod s produkty z rozvojových zemí. Jak vyplývá už z názvu společnosti, jejími obchodními partnery jsou výrobci z Namibie. Společnost zastupuje značky "Fimbi" (kožené zboží), "Mbiri" a "Nara Cosmetics" (kosmetické produkty), "Copper & Coal Distillery", "Naute Crystal Distillery" a "Stillhouse Atlantic" (lihoviny a likéry z afrických surovin). Zboží prodávané společností "NamShop" bylo vyrobeno zaručeně v Namibii z domácích surovin za smlouvami stanovených etických a etnických a podmínek, které zaručují trvalou zaměstnanost v zemi a ekologické zpracování jejich přírodních zdrojů. Namibie je nazývána kaleidoskopem Afriky. Její nekonečné dálavy do všech čtyř světových stran, jedinečná příroda, obklopená dvěma pouštěmi, a fascinující fauna, nemající v Africe ve své rozmanitosti a v počtech jednotlivých zvířat ve stádech, obdoby. Namibie, země kontrastů, přitahující rok co rok stále více turistů, nabízí mnohé zboží, které návštěvníci nakupují jako suvenýry. A pro ty, kteří z různých důvodů nemají možnost do Namibie sami přijet, dováží společnost "NamShop" toto zboží do Evropy, zejména do Německa. Se sloganem: Seznamte se s Namibií v pohodlí Vašeho domova! společnost předkládá ve svém katalogu mj. namibijské lihoviny a likéry. V pobřežním městečku Walvis Bay, obklopená obrovskými dunami, leží řemeslná palírna "Copper & Coal Distillery". Jejím nejoblíbenějším produktem je řada ginů se značkou "Desolate". V řadě jsou druhy "Gin Classic 7", "Devils Claw Gin Crystal Clear", "Devils Claw Gin Oak Roasted" a "Marula Gin", všechny druhy s lihovitostí 40% obj. Všechny jmenované druhy se plní do čirých miniatur typu lékárnických s dřevěnými zátkami. Asi 500 km jižně od hlavního města Windhoek, v blízkosti obce Keetmanshoop stojí údolní nádrž Maute, zásobující okolní obce pitnou vodou, ale sloužící též k zavlažování asi 800 ha plantáží, na kterých se pěstují datle, granátová jablka, kaktusové fíky (plody opuncie), pomeranče, vinná réva a jiné druhy ovoce. Velkým odběratelem plodů z těchto plantáží je ovocný lihovar "Naute Crystal Distillery" v Keetmanshoopu. Lihovar vyrábí ovocné destiláty s lihovitostí 40% obj., gin zn. "NamGin 45% obj.", rum zn. "NamRum 37,5 obj" a několik druhů likérů s 25 až 36 % obj. Lihoviny z palírny "Naute Crystal Distillery" se vyznačují zvláštní chutí po tzv. čertově drápu, rostlině z čeledi sezamovitých, jež roste především v Namibii a kterých výtažky se v palírně dochucují některé lihoviny. Palírna "Stillhouse Atlantic" ve Swakopmundu je výrobcem namibijských ginů s lihovitostí 45% obj. V současné době jsou v nabídce tři druhy: "Stillhouse Atlantic Gin", "Stillhouse Namibian Gin" a "Stillhouse Wild Gin". Zajímavostí je, že lahve (týká se to i miniatur) každého druhu mají individální design připomínající secesní malby. Všechny tři palírny pĺní své produkty do miniatur à 50 ml. Cooper & Coal do čirých lékárnických s dřevěnou zátkou, Stillhouse Atlantic do čtyřbokých s uměleckým pomalováním a Naute do cylindrických (destiláty a likéry) resp. giny do lékárnických čirých (plněno v Namibii) nebo černých (plněno v Německu). Text a fotografie: Internet a Ivan Uhlík
![]()
Cihuatán - rumy ze SalvadoruKOKTEJL.cz 1/2021
V osadě El Paisnal v údolí Cihuatán pracuje od roku 2015 lihovar, který je článkem řetězce salvadorských cukrovarů se stoletou tradicí zpracování cukrové třtiny. Jde o řemeslnou palírnu rumů, které jsou dodávány na trh pod společnou značkou "Cihuatán". Díky faktu, že je lihovar součástí cukrovarnické společnosti mohou pracovníci palírny kontrolovat nejen výrobní procesy, ale i kvalitu základní suroviny, cukrové třtiny. Sídlo lihovaru je v hlavních městě San Salvador na třídě Ave. La Capilla č. 219 ve čtvrti Col. San Benito. Všechny operace vč. výběru semen cukrové třtiny, jejich vysazování, sklizně a dále zpracování v lihovaru, jako je výroba rmutu, jeho destilace, uložení do sudů a posléze míchání destilátů pro jednotlivé značky a nakonec stáčení do lahví se provádí ručně. Sklepmistrová Gabriela Ayala důsledně dohlíží na procesy v sudech, přičemž je inspirována mayským dědictvím poctivé práce, která vytváří okouzlující a jedinečné destiláty. Pan Juan Alfredo Pacas, spoluzakladatel lihovaru, popisuje: "Ochutnat doušek rumu Cihuatán je objevit příběh o Salvadoru. Naše země je pestrá, optimistická, veselá a jedinečná. Je to pulzující země, plná barev a kultury; my chceme, aby se svět seznámil s rumy zn. Cihuatán. Od počátku jsme k tomuto úkolu přistupovali zodpovědně, ať už šlo o tvorbu receptů, textur a hledání nových vůní a chutí, a v neposlední řadě též vizuálů značky Cihuatán. Jsme hrdi na to, že můžeme předvést nový image produktů se značkou Cihuatán, jenž je naším příspěvkem k dědictví našeho milovaného Salvadoru. Starobylé mayské dědictví naší země je naší inspirací. Mayové byli od přírody zvědaví, což se projevilo ve studiu hvězd a čísel, v objevování nových zemí, v čemž předběhly svou dobu. A stejná zvídavost přiměla nás vytvořit to, co u nás nikdy nebylo: první rum v Salvadoru, stvořený ručně v srdci údolí Cihuatánu; rum, na který je pyšný každý Salvádorec. My v Cihuatánu si toho velice vážíme, přičemž se odvoláváme na onu zvídavost a činorodost, kterou jsme zdědili po našich mayských předcích." Přehled rumů, vyráběných v palírně Cihuatán Cihuatán
Ron Indigo Cihuatán
Ron Cinabrio Cihuatán
Ron Obsidiana Cihuatán
Ron Nikté Cihuatán
Ron Sahumerio Cihuatán
Ron Nahual Cihuatán
Ron Single Barrel Miniaturní lahvičky V samotném Salvadoru se dosud žádný druh rumu značky Cihuatán do miniatur neplní. Ale někteří dovozci salvadorských rumů ojediněle naplní některý druh rumu do miniaturních lahviček, jako např. německá firma Perola GmbH z Fürthu, jež loni naplnila do čirých standardních lahviček o objemu 20 ml dva druhy rumu zn. Cihuatán jako součást adventního kalendáře. Text a fotografie: Internet a Ivan Uhlík
![]()
Největší sbírka v Česko-Slovensku: 40.000 exemplářů!lahvičkář.cz 2/2020
Přestože se v tomto veletržním vydání věnujeme převážně pracovní problematice, rádi bychom Vám ukázali i příklad toho, že nejen spedicí, dopravou či logistikou je odborník živ. K jedné z významných forem relaxace patří i sběratelství a my bychom Vám rádi představili jednu unikátní sbírku, která právě díky práci v našem společném oboru vznikla. Budovatelem a vlastníkem sbírky miniaturních lahviček s alkoholem je ředitel pro logistiku společnosti "Budamar Logistics a.s." ing. Ján Vošček, kterého jsme se zeptali na několik podrobností o jeho koníčku. Dobrý den pane řediteli, kdy a na základě jakého impulsu začala vznikat Vaše sbírka? Zámer založiť a zveľaďovať zbierku alkoholových miniatur dozrieval postupne, povedal by som, že to priniesol čas. Zbieral som rôzne veci odmalička (známky, obaly zo žuvačiek, karikatúry športovcov ...) tak ako asi každé dieťa a po štyridsiatke už bol čas na "zbierku pre dospelých". A z tých predmetov, ktoré prichádzali do úvahy, sa mi najviac pozdávali miniatúry fľaštičiek alkoholu. Bolo to spôsobené aj mojimi častými cestami do zahraničia a neskôr samozrejme som k rozšířeniu zbierky 'zneužíval' láskavosť a ochotu mojich známych, kolegov a obchodných partnerov. Začal som v roku 2000. Jak je vidět ve Vašich speciálních vitrínách, ale i na fotografiích pro čtenáře, lahvičky obsahují skutečně rozmanité druhy nápojů a jsou z mnoha světových zemí. Kolik dnes vlastníte lahviček? Máte je nějak tříděné? K dnešnému dňu zbierka obsahuje 11.500 ks. miniatúr. Nešpecializujem sa na konkrétne druhy, mám však svoje obľúbené - francúzske koňaky, mexické teguily a rumy z karibskej oblasti. Zatriedené sú podľa krajín a musím konštatovať, že v zbierke sú zastúpené všetky kontinenty. Které ze svých exponátů považujete za nejexotičtější, nejkurióznější či nejvzácnější? To závisí od uhla pohľadu, čo je exotické: Takové množství už asi není zapamatovatelné při rozšiřování sbírky. Jak si sbírku doplňujete? Mám evidenciu, syn chystá web stránku s fotografiami a vravím s istým nadhľadom, že na tú (miniatúru) ktorá chlapovi prejde cez ruky už nezabudne - je to skrátka ako so ženami. Na doplňanie využívam všetky existujúce možnosti, formy a kontakty. Sběratelé se velmi často sdružují do různých klubů či spolků, které jim umožňují vzájemnou výměnu či hledání nových kontaktů. Je to i Váš případ? Angažujete se v nějakém spolku sběratelů lahviček? Áno, existuje česko-slovenské združenie zberateľov alkoholových miniatur - SSaM so sídlom v Prahe, ktorého som členom. Je to hlavne o spoločných výmenných burzách, ktoré sa konajú 2x v roku - máj, november - a potom tiež o spolupráci při rozširovaní zbierky medzi členmi združenia podľa ich špecializácie. Kdyby se na základě tohoto článku našel jiný sběratel či vlastník lahviček, který by chtěl pomoci rozšířit Vaší sbírku, předpokládám, že Vás může kontaktovat, a asi nejlépe na firemních komunikačních linkách. Je to tak? Samozrejme, budem rád - na firemných linkách, ale až po pracovnej dobe. Děkuji za rozhovor a přeji hodně sběratelských, ale i pracovních úspěchů. Dnes, kedy od uverejnenia rozhovoru ubehlo niekoľko rokov, som v úplne inej situácii. Syn mi urobil medzitým webové stránky a moja zbierka sa niekoľko ráz rozrástla. K 31.9.2020 som do evidencie zapísal miniatúru s poradovým číslom 40.000! Na tomto mieste sa musím poďakovať všetkým kolegom, ktorí mi pomohli túto métu dosiahnuť. Medzi nimi bol a doteraz je výrazná osobnost zbierateľov pán Ivan Uhlík z Nemecka. Text a snímky: Ján Vošček
![]()
Ochucené whiskey "Evan Williams"KOKTEJL.cz 1/2020
Whiskey téměř ztracená Augustus Bulleit, majitel hospody ve městě Louisville ve státě Kentucky věnoval ve třicátých letech předminulého století hodně času a peněz, aby si splnil sen: vytvořit vlastní bourbon jedinečné chuti. Po experimentování s nespočetnými odrůdami obilí nakonec našel vhodný vklad pro bourbonskou whiskey, který už dlouho hledal. Svůj vynález si nechal zapsat jako "Frontier Whiskey" (Whiskey hraničářů, podle polohy města Louisville na březích řeky Ohio na hranicích mezi státy Kentucky a Indiana). Jeho bourbon se dobře ujal, ale jednoho osudného dne v roce 1860, když Augustus Bulleit transportoval sudy se svým bourbonem z Kentucky do New Orleansu, i s povozem zmizel. Dodnes se nepodařilo záhadu odhalit a tak hrozilo, že se jeho whiskey vytratí někde v historii. Nový "Hraničář" Až koncem 80. let minulého století Thomas E. Bulleit, prapravnuk Augusta Bulleita, došel k úspěchu, když se po celý jeho profesní život snažil po své vlastní práci obnovit starý rodinný recept na "hraničářskou whiskey", původně vyráběnou mezi roky 1830 až 1860. Inspirovaný jeho prapradědem si Bulleit Jr. nechal v roce 1987 zapsat společnost Bulleit Distilling Company, kvůli které Tom Bulleit opustil svou úspěšnou právní praxi a riskoval veškerou svou budoucnost, aby v regiónu "Na hranici" začal vyrábět svou whiskey. Dnes existuje nejen v USA celá řada milovníků žitných whis-key, kteří Tomu Bulleitu blahořečí, že to přese všechno udělal. Dnešní legenda "Bulleit ™ Bourbon" resp. "Bulleit ™ Rye" je dodnes destilován a stařen v souladu s rodinnými tradicemi. Vysoký obsah žitného šrotu v násadové směsi zaručuje odvážný a pikantní charakter Bulleitových whiskey. Dalším z charakterizujících prvků je kvalita vody z kentuckých vápencových pramenů a staření destilátů ve vypálených sudech z amerického bílého dubu, které whiskey dávají kouřovou notu. Vlastní staření destilátů probíhá v duchu staré rodinné filozofie: "Čekáme tak dlouho, až bude bourbon připraven". Dnes je Bulleitova whiskey v Americe legendou. I když už základní druh whiskey zn. "Bulleit ™ Bourbon" obsahuje vysoký podíl žita, připravila Bulleitova palírna pro milovníky žitné whiskey druh "Bulleit ™ Rye", v jehož násadě je 95% žitného sladu a jen 5% sladu z ječmene. Je to proto jedna z nejvýraznějších žitných whiskey na trhu v USA. Hraničářské poslání Bulleitů Fyzické hranice již nemají ten náboj jak v minulých stoletích, nicméně "hraničářský" duch se zachoval dodnes v tom, že se snaží bojovat s hranicemi kulturními. Palírna Bulleitových založila fond "Bulleit Frontier Works", který organizuje sérii projektů zaměřených na spolupráci v ozřejmování moderních kulturních hranic. První dvě fronty představují projekty v Los Angeles ve státě Kalifornie. L.A. v mnoha ohledech zažívá renesanci a může být nejzajímavějším kulturním soláriem v Severní Americe. Existuje tvořivá migrace napříč odvětvími, což způsobuje rychlý růst v oblasti potravin, umění, módy a dalších. První z obou projektů je zaměřený na kulturu tetování v L.A. a ten druhý projekt, zvaný "Neon v L.A.", je renesancí veřejného života dotýkajícího se také neonových reklam a poutačů ve městě. Budoucí projekty mají upozorňovat na zajímavá místa na okraji kultury a představovat tvůrčí lidi, s nimiž nadace hodlá spolupracovat a podporovat je různými granty. Kromě péče o tradiční bourbony věnují slklemistři pozornost trendovým nápojům na bázi klasických whiskey, které sklepmistři blendeři zdokonalují infuzemi různého ovoce jako broskve, hrušky, jablka, maliny, meruňky, třešně či melouny apod. Tyto tzv. shoty se často plní do miniaturek, neboť toto zboží se v USA velice dobře prodává. Text a fotografie: Internet, překlad: Ivan Uhlík
![]()
Od šťávy z bezinek až k ušlechtilým ovocným destilátůmlahvičkář.cz 2/2019
O počátcích rodinné palírny povídá Lájos Pap toto: "Historie našeho rodinného podniku počíná na podzim roku 2005. Po dlouhotrvajícím suchu jsme mohli větší část naší sklizně na bratrových bezových plantážích odepsat. Přesto všechno jsme se nenechali odradit a část sklizně jsme očesali a uskladnili. Dokonce i naše děti pomáhaly seč mohly, a ještě týdny po sklizni chodili po vsi s fialovýma rukama. Potom co byl zbytek bezových bobulí uskladněn začala se naše rodina zaobírat tím, jak co nejrychleji sklizené ovoce zpracovat. Švagrová pilně ovoce zavařovala do marmelád a bezového sirupu. O zbytek se postaral můj otec, jinak povoláním diplomovaný chemik, jenž z našeho ovoce vyrobil záparu, kterou po zkvašení nechal vypálit na bezový destilát v nedaleké pálenici, kterému u nás říkáme bodza pálinka. Výsledek experimentu potěšil nejen nás, ale i řadu našich přátel. Výtečná kvalita bezového destilátu v nás vyvolala nápad z příští sklizně nechat vypálit i jiné druhy pálenek. Také tento experiment se povedl a na ovocných pálenkách si pochutnávala celá rodina včetně přátel a známých. V té době padlo rozhodnutí k naplnění našeho snu vyrábět vysoce kvalitní pálenky ve vlastním lihovaru. A náš tehdejší sen je dnes zkutečností." Základem vlastní výroby cenných a ceněných destilátů rodin Papových byla v roce 2005 koupě hezkého pozemku v idylické vsi Etyek asi 30 km západně od Budapešti. Rok na to již obě rodiny začaly se stavebními pracemi, aby se mohli co nejdříve vydat na cestu do světa ušlechtilých destilátů. V roce 2010 si pak Papovi nechali úředně zapsat rodinnou firmu Pap & Pap Kft. a pod obchodní značkou "Etyeki Czimeres" spustili prodej jemných pálenek. Vůbec poprvé se pálenky 'Czimeres' veřejně nalévaly na uličních slavnostech Kezes-Lábos v Etyeku v roce 2009 ve stánku u palírny. Pálenky přijala veřejnost s nadšením. O dobrou náladu se starali mimo jiné i Staří etyekští muzikanti. V roce 2010 měly pálenky z Etyeku premiéru v hlavním městě, neboť Papovi byli pozváni k účasti na budínské hradní slavnosti, oficiálně zvané Budavári Kolbász- és Pálinkafesztivál (Budinský festival klobás a pálenek). Za nádherného slunečného počasí stánek Papových navštívili nesčetní hosté, aby ochutnali jim dosud neznámé ovocné destiláty. Unisono se pak Budínem nesly jejich chvalozpěvy na lahodné pití. A tak se napříště dostanou k pálenkám zn. "Etyeki Czimeres" příznivci po celém Maďarsku, neboť Papovým se podařil husarský kousek, když uzavřeli kontrakty na dodávky s vícero maďarskými malo i velkoobchodními řetězci. Palírna Papových už dávno nemá v nabídce jen druh Bodza Pálinka (pálenka z bezu), nýbrž i druhy jako Alma (jablkovice), Besztercei Szilva (Beszterecká slivka), Irsai Olivér Szőlő (mlátovice z odrůdy Oliver Irsay), Kajszi Barack (meruňkovice), Málna (malinovice), Meggy (višňovice), Őszi Barack (broskvovice), Szeder (ostružinovice), Szurkebarat Szőlő (mlátovice z odrůdy Pinot gris), Tramini Szőlő (mlátovice z odrůdy Tramín), Vilmos Körte (hruškovice viliamka) a řadu dalších. Většina pálenek má pitnou sílu 40%, ale některé mají obsah alkoholu od 45 do 50% obj. Většina pálenek zn. "Czimeres" se plní do miniatur, které jsou ve dvou typech: vysoké štíhlé z tmavě hnědého skla a ty samé ze skla čirého, oba typy o objemu 40 ml. Uzavřeny jsou šroubovými uzávěry pod černou (hnědé lahvičky) resp. stříbrnou manžetou (u lahviček čirých). Text a fotografie: Internet, překlad: Ivan Uhlík
![]()
Anglie: Ochucené giny a vodky "The Little Red Berry"KOKTEJL.cz 1/2019
V září 2011 založila Rachel Jamiesonová na usedlosti Copt Hewick nedaleko městečka Ripon v hrabství North Yorkshire likérku, kterou nechala na obchodním rejstříku zapsat jako The Little Red Berry Co. Jejím cílem byla výroba ovocných likérů a ochucené ginů a vodek jako doplněk v Anglii velmi oblíbených sýrových talířů a studených mís, případně jako základ k přípravě domácích koktejlů. O počátcích svého podnikání vypráví paní Rachel toto: Jako spolumajitelka a manažerka naší společnosti "The Little Red Berry Co." bych vám chtěla ve zkratce vyprávět příběh o mně. Na Mezinárodní den žen 8. března 2011 jsem kolegům v práci oznámila, že končím na své dobře placené manažerské pozici, neboť chci sama podnikat. Většina z nich se jen pousmála. Nejsem si jista proč. Buď proto, že ženy nevstupují do podnikání tak často, a nebo nejspíš proto, že mi bylo tehdy jen 26 let. Neřekla bych, že jsem feministka a někdy si dokonce myslím, že rovnost mezi pohlavími je dost ošemetná záležitost. Nicméně jsem byla vychována v rodině, kde platilo, že poctivá práce na sobě určuje směr, kterým se v dospělosti dáme, ať jde o chlapce či o dívku. Mou otázkou pak bylo, proč by měly být otázkou podnikající ženy. A šest let později mi museli dát všichni za pravdu. Do dobrodružství vlastního podnikání mne přivedly výsledky výstavy v okresním městě Otley v květnu 2010, kde jsem představovala výrobky z mé domácí likérky. Měla jsem tam ohromný úspěch, lidé mé výrobky nadšeně kupovali a navíc byla naše prezentace vyhlášena "Malým výrobcem roku". Nicméně je fakt, že to mají ženy v podnikání těžší než muži. Poté kdy do rodinné společnosti vstoupil i můj muž se naše výroba zmodernizovala, i když jejím základem nadále zůstává tradiční postup zrání ovoce v cukru a ve vhodném druhu lihu, čímž vzniká násada pro lahodné, sladké a všestranné nápoje. Likérka spolupracuje s místními farmáři, od kterých odebírá ovoce. Ruční je nejen celá výroba, ale ručně se stáčejí, uzavírají a etiketují také výsledné produkty, ovocné likéry a ochucené giny a vodky. Nejbližším cílem likérky je získat ocenění "Delicious Yorkshire" udělované regionální vládou Jižní Anglie a nebo dokonce cenu "Great Taste", což je celobritské ocenění kvalitních tuzemských potravin a nápojů. V současné době dodává likérka Jamiesonových na trh pod ochrannou známkou "The Little Red Berry" tyto alkoholické nápoje: Všechny druhy se plní také do miniatur - placatek à 0,05 l z čirého skla. Text a fotografie: Internet, překlad: Ivan Uhlík
![]()
Cognac - historie a součastnostlahvičkář.cz 2/2018
Jak už bylo řečeno, věk jednotlivých značek cognaců je vždy dán stářím nejmladší složky ve směsi finálního nápoje. Proto bylo postupně zavedeno označování kvality (stáří) cognaců na jejich etiketách. *** (tři hvězdičky nebo V.S.
- velmi jemný) je cognac, jehož nejmladší složka zrála minimálně dva
a půl roku Kromě těchto standardních údajů používají některé palírny své vlastní označení (např. tři včelky) nebo slovní predikáty jako např. Extra Vieux, Rare Réserve, Très Rare, a pod. V roce 1988 schválilo Bureau National Interprofessionnel du Cognac novou metodu označování ročníkových cognaců na jejich etiketách. Nyní je povoleno, aby byly jednotlivé ročníky skladovány samostatně, tedy odděleně od ostatních destilátů. Skladovací místo musí mít dvojité jištění zámků. Klíče od nich má pouze jedna osoba z řad sklepmistrů a k této činnosti určený pracovník B.N.I.C. nebo celník. Jen takto hlídané cognacy mohou získat certifikát, který dokazuje pravost údaje o ročníku na etiketě. Palírny cognacu a jejich značky a druhy Jean Luc Ferrand Segonzac - Rodinnou firmu pěstitelů vinné révy a palírníků cognacu založil v druhé polovině 16. století Jean Luc Ferrand v Segonzacu v srdci vinařské oblasti Grande Champagne. Dnes firma vlastní a obhospodařuje 25,6 hektarů vinic, z nichž se vyprodukuje každoročně až 31.800 hl vína. Pěstuje se pouze odrůda Ugni blanc. Na cognacy se pálí pouze vlastní vína, nedokupují se vína ani hrozny od jiných pěstitelů. Dva destilační kotle mají kapacitu 25,2 a 18,2 hektolitrů. Mladé destiláty zrají zprvu v nových sudech z allierského dubu a později v již použitých sudech z dubu limousinského. Největším trhem je pro firmu Francie, jen malá množství se vyvážejí. V nabídce jsou tři druhy vysoce jakostních cognaců zn. J.L. Ferrand s predikátem "1er Cru du Cognac": V.S.O.P., Réserve a X.O. a od počátku nového století tři druhy cognacu se značkou Landy: V.S., V.S.O.P. a X.O. Kromě toho jsou v nabídce i Pineaus des Charentes: pětileté bílé a desetileté růžové. Do miniatur se plní pouze cognacy značky Landy, cognacy pod značkou J.L. Ferrand se lahvují pouze do velkých lahví Piérre Ferrand Segonzac - Vinařství a palírnu cognacu rodiny se stejným jménem jako předešlá firma založil v r. 1702 v Segonzacu Piérre Ferrand. Podle staré tradice Ferrandovi pěstují převážně odrůdu Ugni blanc a pouze malé množství odrůdy Colombard. Ferrandovi zásadně nepoužívají umělá hnojiva. Pálí se nefiltrované víno v malých destilačních kotlech s dlouhými "hrdly". U Ferrandových se pálí na nízký objem alkoholu - max. 60% (oproti v jiných palírnách běžných 72%). Ke staření se použivají malé 2,5 až 3,5 hektolitrové sudy pouze z limousinských dubů. Mladé destiláty leží rok v nových sudech. Pro použité sudy vyvinuli Ferrandovi metodu tzv. redoullage, která spočívá v tom, že vždy po čtyřech letech se ve starších sudech vymění několik starých prken za nová, čímž se při dlouhodobém staření zamezí hořknutí destilátů. U Ferrandů se po dobu staření zásadně cognacy nemíchaj. K ředění se používá voda, která po dobu asi 6 měsícu leží v sudech do poloviny naplněných cognacem, přičemž sama "nabere" asi 20% alkoholu. Před naplněním se lahve pro finální cognacy propláchnou mladými cognacy, které se posléze vylijí. Tím se zabrání tomu, aby cognacy přibraly cizí pachy a chutě. V nabídce jsou mj. druhy: šestiletý Fine Pale, desetiletý Ambre, dvacetiletý Réserve, třicetiletý Sélection des Agnes, pětačtyřicetiletý Abel nebo sedmdesátiletý Ancestrale. Pokračování v příštím vydání Text a fotografie: Internet, překlad: Ivan Uhlík
![]()
Srbské ovocné rakije se značkou "Premier"KOKTEJL.cz 1/2018
V důsledku rozpadu Titovy komunistické Jugoslávie koncem 80. let minulého století se začaly rozpadat i bývalé státní podniky v jednotlivých republikách, které byly postupně nahrazovány soukromými společnostmi. Takový osud potkal i firmu "Cerpromet", distributora alkoholických nápojů a provozovatele několika lihovarů v tehdejší federaci. V roce 1990 byla v Bělehradě založena akciová společnost Cerpromet d.d.o. jako první rodinně řízený podnik v resortu distribuce alkoholických a nealkoholických nápojů v Srbsku a Černé Hoře. Během času se stala největším srbským prodejcem nápojů všech druhů: od stolních vod a ovocných šťáv přes vína až po lihoviny a likéry. Dnes má firma ve svém portfoliu více jak 500 položek. Od roku 2000 dodává nápoje i do sítě "Delhaize Srbija", největšího maloobchodního řetězce v Srbsku. Přes své základní zaměření na prodej takových komodit jako jsou minerální vody, ovocné džusy, káva a čaj, brandy, whisky, vodky a vína z celého světa se společnost stále více angažuje v domácí produkci vín a lihovin. Svou pozornost věnuje především výrobě ovocných destilátů, v Srbsku zvaných rakija. Společnost dlouhá léta spolupracovala s řadou rodinných vinařství a palíren, z nichž některé později koupila. Jednou z těchto firem byl i ovocný lihovar "Promont Distillery d.d.o.", založený jugoslávským státem v roce 1958 ve městě Novi Sad. Po privatizaci ho až do roku 2004 provozovala skupina podniků "Promont Group". Moderní, na tradiční srbské rakije specializovaná palírna, byla už tehdy kompletně řízená počítači. Byla vybavena perfektně zařízenými laboratořemi. Její roční kapacita dosahovala 150 000 litrů čistého alkoholu. V roce 2005 palírnu v Novém Sadu získala společnost Cerpromet d.d.o. Po kompletní modernizaci zařízeními a linkami od německé firmy Arnold Holstein GmbH byla znovu uvedena do provozu pod názvem Premier Rakija d.d.o. Modernizovaný lihovar je zaměřen na výrobu různých druhů rakije. Prestižní druhy jsou nabízeny v premiové řadě "Premier". Řada sestává z pěti značek: Všech pět druhů se plní do speciálních kónických lahví o objemu 0,7 litru, zdobených v prostoru mezi etiketou a uzávěrem barevným potiskem symbolů toho kterého ovoce. Paralelně k velkým lahvím se používají i jejich miniaturní varianty s objemem 50 ml, které jsou zdobeny stejným potiskem jako velké lahve. Uzavřeny jsou černě lakovanými kovovými šroubovými uzávěry. Zajímavým faktem je, že miniatury jsou opatřeny kromě vlastních etiket také visačkami z bílého kartónu. Text a fotografie: Internet, překlad: Ivan Uhlík
![]()
Vodka "babička"lahvičkář.cz 2/2017
Podnikatel Alex Clarke, v Austrálii známá veličina v oblasti výroby lihovin, cestovního ruchu a hudebního průmyslu, nosil dlouhá léta v hlavě myšlenku na výrobu vodky z pelyňku. Zrealizovat tento nápad se mu podařilo poté, když během jedné soutěže alkoholických nápojů v Londýně v roce 2009 poznal vrchního sklepmistra "Palírny U zeleného stromu" v Prostějově. Prostějovská palírna vyráběla léta jak vodky, tak absint, a měla proto hluboké znalosti o zpracování pelyňku v lihovarnickém průmyslu. Poté co se Alex Clarke seznámil s historií palírny a s tradicemi legendárních `babiček kořenářek`, bylo rozhodnuto i o jménu nové značky vodky - "babička". Sám Clarke k tomu říká: "Pro mně je toto pojmenování holdem staletým tradicím palírenského řemesla a významu babiček kořenářek na Hané". Aby zůstal u pramene tvořivé studnice nápadů a řemeslných zkušeností, rozhodl se Alex Clarke pro prostějovskou palírnu jako výrobnu jeho nové lihoviny - první pelyňkové vodky na světě. V návaznosti na řadu uznání a ocenění na různých mezinárodních soutěžích se výroba vodky značky "babička Original Czech Wormwood Vodka" postupně několikanásobně zvyšovala a dnes je k dostání nejen po celé Austrálii, ale také v mnohých zemích EU. Výroba" Vodky babička" Na samém počátku výroby "Vodky babička" je macerace ručně posbíraných rostlin pelyňku z okolních strání Prostějovské pahorkatiny. Pak následuje destilace zápary z moravské kukuřice. Zrna kukuřice od vybraných farem se sklízí mladá, krátce před dozráním, aby vodkové destiláty získaly jemnou sladkost. Poté se destiláty spolu s maceráty pelyňku znovu pálí. K dokonalé jemnosti vodky přispívá svým nezastupitelným dílem i křišťálově čistá voda, která se čerpá v Prostějovské pahorkatině ze zdrojů více jak 10000 let starých. Království "Vodky babička" Něco přes 260 kilometrů jihovýchodně od Prahy leží malebný kraj Haná, od nepaměti součást moravské části České republiky, líbezná krajina s rozsáhlými poli, zelenými loukami a mírnými kopci. V samých počátcích jako jedno z území Velkomoravské říše, později spravována českými králi z Prahy, vyznačovala se Haná nezvyklým liberalismem, umožňujícím tu největší náboženskou svobodu v tehdejším křesťanském světě. A právě v tomto regionu se nachází město Prostějov. Po převzetí moci v Českém království Habsburky nastala sice tuhá rekatolizace, ale tuto dobu charakterizuje i jiná tradice - éra babiček kořenářek. Jejich komunita byla nejen respektována, ale vysoko ceněné byly jejich znalosti o bylinkách a jejich zpracování. Na rozdíl od jiných zemí v západní Evropě nikdy nebyly pronásledovány jako čarodějnice. Právě naopak - později se jim často dostávalo čestného místa v dílech české literatury. Nápoj čarodějnic Zvláštnímu postavení se těšily elixíry z pelyňku, lidově zvané `nápoj čarodějnic`, protože jim byly přičítány mystické léčebné účinky. Tehdy používané jako domácí léky, afrodisiaka a tonika, jsou dnes nezastupitelnou ingrediencí první pelyňkové vodky na světe - vodky s ochrannou známkou "babička". Prostějovská palírna Z roku 1518 pochází listina v olomouckém archivu, v níž je zmiňována palírna kořalky v domě "U zeleného stromu" na prostějovském rynku. Dodnes tato destilérie používá jméno "Palírna U zeleného stromu", ačkoliv je od roku 2012 součástí lihovarnické skupiny Granette Starorežná. Nejznámějším výrobkem prostějovské palírny je žitná "Starorežná". Při návštěvě palírny má zákazník možnost seznámit se s její historií v podnikovém muzeu přímo v budově palírny. Miniatury Tak jako některé jiné druhy lihovin a likérů se v prostějovské palírně plní do miniatur i "Vodka babička". Jde u kulatou bíle satinovanou lahvičku o obsahu 50 ml s velmi jednoduchým, ale elegantním designem. Lahvička je uzavřena dřevěnou zátkou, přelepenou kontrolní páskou. Jinak používá palírna jako standardní čiré lahvičky s objemem 50 ml, tak i různé firemní tvarovky o objemu 40 i 50 ml. Text a fotografie: Internet, překlad: Ivan Uhlík
![]()
NamGin - namibijský gin s čertovým drápemKOKTEJL.cz 1/2017
Asi 500 km jižně od Windhoeku, hlavního města Namibijské republiky a v bezprostřední blízkosti města Keetmanshoop se nachází Naute Dam, hráz údolní přehrady Naute. Přehrada byla postavena na řece Omaruru v roce 1973. Jejím primárním účelem bylo zásobování pitnou vodou měst a osad v okolí přehrady. Neméně závažným úkolem vod z přehrady byla možnost zavlažování ovocných plantáží, které byly následně kolem přehrady zakládány. Na ploše zhruba 800 ha původně neúrodné půdy se dnes pěstují datle, granátová jablka, opuncie, různé druhy citrusového ovoce a vinná réva. Jedním z pěstitelů na těchto plantážích jsou i manželé Michael a Katrin Wederovi, potomci německých přistěhovalců, neboť dnešní Namibie byla až do konce 1. světové války kolonií Německá jihozápadní Afrika (Deutsch Südwest-Afrika). Manželé Wederovi založili v roce 1990 vinařství Kristall Cellars, ve kterém zpracovávali hrozny ze svých vinic, především odrůdy Cabernet Sauvignon, Colombard, Pinotage, Shiraz a Tinta Barocca. První lahve vín "Rüppels Parrot White Wine" a "Paradise Flycatcher Red Wine" dodali na namibijský trh v roce 1996. V následujících letech pak Wederovi experimentovali s různými druhy ovoce: přirozeně sladké datle se velice dobře hodí k destilaci, ale ta vyžaduje dovednost a péči, aby bylo možné v destilátu zachytit všechny důležité prchavé aromatické látky; granátová jablka, původem z Íránu a Turecka, v suchých podmínkách Namibie dávají dobrou úrodu a jejich dužina je pro vysoký obsah cukrů k pálení taktéž vhodná. A tak v roce 2008 uvedli manželé Wederovi do provozu ovocný lihovar Naute Kristall Distillery, ve kterém z datlí, granátových jablek, opuncií a afrických druhů koření vyrábějí destiláty jako "Dandy Date Brandy", "Date Fine Spirit", "Granaté Pomegranate Fine Spirit" nebo "Matisa Prickly-Pear Fine Spirit", všechny s obsahem alkoholu 40% obj. Jejich lihoviny se rychle ujaly a začaly se prodávat v hotelích, restauracích, turistických chatách a v obchodech se suvenýry po celé Namibii. Proto ani nepřekvapuje, že stařené brandy z datlí "Dandy" se stalo prvním exportním šlágrem Wederových lihovaru. Dnes převzal špičkovou pozici této lihoviny původní namibijský druh ginu "NamGin Devil's Claw" (v německé verzi "NamGin Teufelskralle") s 45% alkoholu, který je v současné době nejúspěšnější značkou rodinné firmy Naute Kristall Cellar & Distillery. Jalovcová "NamGin" se od ostatních ginů odlišuje především tím, že se do směsi bylin a koření na její násadu přidává také drcený kořen a sušený květ rostliny zvané čertův dráp či ďáblův spár (její botanický název je herpagofyt ležatý, latinsky herpagophytum procumbens). Jde o sukulentní rostlinu z čeledi sezamovitých, která roste pouze na okrajích pouště Kalahari v Jižní Africe a Namibii. Dalšími ingrediencemi násady jsou kromě bobulí jalovce také akáciový květ, citrónová šťáva, kardamom, levandulový květ, pomerančová kůra, zázvor a jiné přísady, známé pouze manželům Wederovým. Zisk různých ocenění na mezinárodních soutěžích, zvláště za značku ginu "NamGin", je důkazem toho, že je společnost Naute Kristall Cellar & Distillery na té správné cestě. Miniaturní lahvičky Jako jediná z lihovin manželů Wederových se plní značka ginu NamGin Teufelskralle do miniatur. Jsou to břichaté lahvičky o objemu 50 ml tzv. lékárenského typu. V Namibii jsou čiré s etiketou tištěnou přímo na skle, ale obchodní zastoupení v Německu nechává gin plnit do lahviček z černého skla s lepenou etiketou. Text a fotografie: Internet, překlad: Ivan Uhlík
![]()
Ursus
|
1. předseda |
1. místopředseda |
2. místopředseda |
Leoš Brabec |
Vladimír Křen |
Miloš Němec |
- pro: 12 - |
- pro: 12 - |
- pro: 12 - |
- proti: 0 - |
- proti: 0 - |
- proti: 0 - |
- zdrželi se: 1 - |
- zdrželi se: 1 - |
- zdrželi se: 1 - |
V nevolené funkci redaktora zpravodaje sdružení byl jednohlasně při jednom zdržení se potvrzen Ivan Uhlík. Všichni kandidáti volbu přijali a ujali se tím svých funkcí.
BOD 6 - DISKUZE -
- Nové bankovní spojení SSaM: M. Pavličič přislíbil do příští burzy zjistit podmínky vedení konta u M-Banky (pravděpodobně nižší poplatky).
- Nové a hlavně větší prostory pro výměnné burzy: až dosud se nepodařilo zajistit nový objekt, L. Brabec se bude problému nadále věnovat. Pokud se narychlo nenajde jiné místo, bude se květnová burza konat opět v hotelu Bílý lev.
- Do příští výroční schůze by se měly připravit návrhy na sjednocení kritérií pro sbírky (problematika tzv. importů apod.).
BOD 7 - ZÁVĚR -
Po poděkování všem přítomným za účast předseda SSaM schůzi ukončil a zahájil výměnnou burzu.
V Kácově, dne 18.4.2008
Leoš Brabec |
Ivan Uhlík |
předseda SsaM |
zapisovatel |

Miniatury Ski Country
Plné nebo prázdné ? Aneb výjimka potvrzuje pravidlo
Text a fotografie: Karel Klepl, Brno
Milí čtenáři „Lahvičkáře“ !
Nabízím Vám dnes lahůdku - vyprávění o keramických miniaturách zn. SKI COUNTRY z USA. Je pravda, že v některých zemích, např. v Německu, tuto figurální keramiku za miniatury nepovažují, a to proto, že jsou vyráběny z prodyšného porcelánu, takže relativně brzy vysychají. Právě proto se prodávají i vystavují prázdné. Ovšem na jejich etiketách je jednoznačně popsán obsah, pro který byly určeny: "Kentucky Straight Bourbon Whiskey, 80proof, 2ounces/50ml". Podle zvyklostí, vyžadova-ných sběrateli miniatur, existují i jejich velké verze (rozuměj: o obsahu 0,70 - 0,75 litru). Tím naplňují základní atribut pro sběratele alkoholových miniatur - že by ke každé miniatuře měla existovat vždy táž ve velkém provedení (což se rozhodně nedá říci o vzácných a drahých skotských maltech, existujících často jen v miniaturní verzi a expedovaných vyčuraně toliko z komerčních důvodů).
Příchodem 70.let minulého století vzalo za své dřívější sběratelské evangelium, tvrdící, že se sbírat mohou toliko plné miniatury s neporušeným uzávěrem, a vše ostatní bylo považováno za sběratelsky bezcenné. Už před příchodem figurální keramiky z coloradského Golden City byly prvními vlaštovkami Turci, po nich následovaly Crow Whisky, kdy spatřily světlo sběratelského světa jedinečným designem proslulé, ale pro-dyšné miniatury, jako např. nezapomenutelná série autíček od fy. JIM BEAM. Mýtus zaručeně plných miniatur tak padl ještě dřív, než na trh se svými figurálními miniaturami vstoupila firma SKI COUNTRY, pro něž jí na zakázku dělají keramiku v Japonsku a na Taiwanu, kde o kvalitě keramiky není třeba v žádném případě pochybovat. A nic na tom nemění ani částečně porézní materiál s tenkou glazurou, která je špičkovému porcelánu tak vlastní, avšak nemá šanci mít tytéž vlastnosti jako má sklo. Pokud nějaký výrobce miniatur své keramické nádobky lakuje, zamezí tím sice výparu alkoholu, ale degraduje tak ušlechtilý porcelán na prostý a sprostý kanystr.
Já mám ve své sbírce šest miniatur od firmy SKI COUNTRY:
1.
BARN OWL
2. BROWN TROUT
3. CARDINAL
4. FOX FAMILY
5. PRAIRIE CHICKEN
6. SNOW LEOPARD
Milovníci přírody ocení zejména atraktivní figurální série fauny firmy SKI COUN-TRY, produkované v tzv. Limited Editions (počtem exemplářů omezené série) počínaje vodním ptactvem jako jsou kachny a husy, přes orly, sokoly, ryby, a konče famózními sériemi Indiánů, rodea a cirkusu. Pravda, tyto miniatury se vyznačují vysokou cenou, nicméně každá z nich potěší oko opravdového znalce miniatur a právem je lze zařadit k "rodinnému stříbru", které se dědí z generace na generaci.
Kontakt
SKI COUNTRY
City of Golden
Colorado, U.S.A.
Více o miniaturách firmy SKI COUNTRY na webových stránkách:
www.skicountrydecanters.com

To nejlepší z Tyrolska
z palírny Brennerei Rochelt GmbH ve Fritzensu
Firma
Tradiční rodinná palírna nejjemnějších ovocných destilátů v
tyrolském Fritzensu. Pro návštěvníky je otevřena od pondělí do čtvrtka
v době od 8 do 17 hod. a v pátek od 8 do 14. hod.
Původ
Pouze nejlepší ovoce v optimálním stavu zralosti odebírá firma
od vybraných pěstitelů z Tyrolska a několika dalších rakouských spolkových
zemí.
Ovoce
Ve snaze o nejvyšší kvalitu investuje firma 15 a více kilo plodů
do jedné lahve destilátu. Tajemstvím úspěchu Rocheltových pálenek
je vybrané ovoce, sklízené v době jeho plné zralosti.
Postup
Očistěné plody se drtí a plní do záparových kádí, kde ovocná
břečka kvasí při te-plotě 18 °C podle druhu ovoce několik dní až týdnů.
Vykvašená zápara se pak podle dávné tyrolské tradice dvakrát přepaluje,
přičemž destilatéři pečlivě oddělují srdce destilace od předkapu a
dokapu. Takto firma získavá každoročně z 100.000 litrů zápary zhruba
7.000 litrů destilátů. Pálí se vždy od počátku srpna do konce června
kolem 30 litrů pálenky denně.
Zrání
Po vypálení musí čerstvé destiláty zrát, aby zjemněly a změkly.
Firma Rochelt nechává své destiláty zrát při různých teplotách podle
druhu ovoce po dobu nejméně tří let. Destiláty zrají ve firemních
sklepích ve skleněných demižonech.
Požitek
Pálenky firmy Rochelt jsou vysokoprocentní destiláty. Pravda,
uložené pálenky ztrácejí během zrání ročně zhruba dvě procenta alkoholu,
přesto je ale třeba je před stáčením do lahví ředit na pitelnou sílu.
Používá se k tomu čistá voda z vlastní studně. Podle starodávné tyrolské
tradice se obsah alkoholu v pálenkách redukuje na 50 objemových procent.
Naproti tomu v Evropě se ovocné destiláty obvykle ředí na 40% to
znamená, že obsahují o 20 procent více vody než pálenky firmy Rochelt.
Vyšší obsah alkoholu má za následek slabší vůni pálenky, což
je ovšem dostatečně vyváženo zachováním největší možné míry chuti
typické pro ten který druh ovoce. Rocheltovy pálenky jsou 100%ní čisté
destiláty a neobsahují ani žádné aromatické přísady ani cizí cukry.
Tvar
Firma Rochelt plní své vý-robky výlučně do speciálně tvarovaných
modrozelených lahví, které byly formou a barvou odvozeny od tradiční
tyrolské tzv. klešťové lahve. Tím má být zákazníkovi naznačeno, že
se mu koupí Rocheltových pálenek dostává nejvyšší tyrolské kvality.
Lahve jsou dvojího druhu: s oválným půdorysem o obsahu 0,7, 0,35 a
0,04 l, a placatky s obsahem pouze 0,1 l. Dřevěné bedničky i lahve
jsou vratné a firma Rochelt za ně vrací zálohu.
Sortiment
Basler Kirsche (Bsilejská třešeň) 0,7 l / 0,35 l / 0,04 l
Gravensteiner (Gravensteinské jablko) 0,7 l / 0,35 l / 0,04 l
Himbeere (Malina) 0,35 l / 0,04 l
Kriecherl (Špendlíky, žluté švestičky) 0,35 l
Muskattraube (Muškátové hrozno) 0,7 l / 0,35 l / 0,04 l
Orange (Pomeranč) 0,35 l
Pflaume (Švestka) 0,7 l / 0,35 l / 0,04 l
Quitte (Kdoule) 0,7 l / 0,35 l / 0,04 l
Rote Williamsbirne (Williamova hruška červená) 0,35 l / 0,04 l
Schwarze Ribisl (Černý rybíz) 0,35 l / 0,04 l
Schwarzer Holunder (Černý bez) 0,35 l / 0,04 l
Wachauer Marille (Meruňka z Wachau) 0,7 l / 0,35 l / 0,04 l
Weichsel (Višeň) 0,7 l / 0,35 l / 0,04 l
Wilde Vogelbeere (Divoká jeřabina) 0,35 l / 0,04 l
Williamsbirne (Williamova hruška) 0,7 l / 0,35 l / 0,04 l
Hollermandl -Williams/Holunder- (směs: williamovka/bez) 0,7 l / 0,35
l / 0,04 l
Der Inntaler -Williams/Quitte/Himbeere- (směs: williamovka/kdoule/malina)
0,7 l / 0,35 l
Placatky 0,1 l
Basler Kirsche
Gravensteiner
Himbeere
Kriecherl
Muskattraube
Pflaume
Quitte
Rote Williamsbirne
Schwarze Ribisl
Wachauer Marille
Weichsel
Wilde Vogelbeere
Williamsbirne
Hollermandl
I. Sada miniatur 0,04 l
Basler Kirsche
Himbeere
Muskattraub
Weichsel
Quitte
Schwarze Ribisl
Hollermandl
II. Sada miniatur 0,04 l
Gravensteiner
Pflaume
Rote Williamsbirne
Schwarzer Holunder
Wachauer Marille
Williamsbirne
Hollermandl
Distribuce
Výrobky firmy Rochelt vč. miniatur jsou prodávány ve vybraných
obchodech, převážné ve vinotékách. V Rakousku je exkluzivním distributorem
firma Döllerer Vinothek GmbH v Kellau (Dolní Rakousko). Výluční distributoři
v dalších zemích jsou firmy Byerl OHG Augsburg, Feine Weine &
Destillate München, Fuchs Weine GmbH Sylt/Ost, Sansibar GmbH Rantum/Sylt
(Německo), Östrigsk Vinimport A/S (Dánsko), Gaja Distribuzione S.r.l.
Barbaresco (Itálie), Résidence Wijnen BV Wateringen (Nizozemí), Caves
Wengler S.A. (Lucembursko), MGB Impex (Rusko), Global Wine AG Zurüch,
TraVino AG Riedholz (Švýcarsko).
Text:
z Internetu stáhl a přeložil Ivan Uhlík
Fotografie:
Brennerei Rochelt GmbH

Arcach z Náhorního Karabachu
Ruská firma OOO Arcach-Rus, založená v roce 2004, je dceřiným podnikem arménské společnosti OAZT Arcach-Alko. Jejím úkolem je distribuce lihovin zn. "Arcach" a vín zn. "Hetnatun" na ruském trhu. V současnosti firma nabízí tyto druhy arcachu:
"Abrikosovyj" meruňkový
"Kizilovyj" dřínový
"Tutovyj" morušový stříbrný
"Tutovyj" morušový zlatý
"Tutovyj" morušový platinový
"Vinogradnyj" hroznový
Mateřská společnost byla založena v roce 1998 s úkolem převést
domácí výrobu tradiční pálenky arcach
ve válkou zdevastované oblasti Arcachu (Náhorní Karabach, v současnosti
okupovaný Arménií) na produkci na průmyslových základech. Prvním krokem
společnosti byla obnova výroby unikátní morušové lihoviny arcach
ve zničené manufaktuře ve vesnici Askeran v Náhorním Karabachu. O
kvalitě záměru svědčí to, že prakticky již po roce byly zaznamenány
první úspěchy - na veletrhu Prodexpo 1999 v Moskvě získal "Zlatý
Arcach" zlatou medaili, a zasadil se tak o uvedení lihoviny arcach
i na trhu v Rusku. V podstatě šlo o vstup této originální lihoviny
na zahraniční trhy. Ovšem obnově výroby předcházela tvrdá práce, do
které byla zapojena i laboratoř známého moskevského výrobce vodky
"Kristall", která pomohla vytvořit technologii a pálence
arcach přiznala vynikající vlastnosti. Takto se rodila průmyslová
výroba arménské pálenky z bílé
moruše arcach a také její prezentace ve světě. Zeptáme-li
se kteréhokoliv z představitelů společnosti na ten největší úspěch,
zcela určitě odpoví, že je jím zařazení arcachu do rodiny
všeobecně známých ovocných lihovin, jakými jsou armagnac, calvados
nebo slivovice. Jinými slovy, že se podařilo prosadit arcach
i ve světě. Výrobky se značkou "Arcach Alko" získávají jedno
ocenění za druhým - stříbrné a zlaté medaile a čestné diplomy. Také
objem výroby neustále roste a společnost dosahuje stále lepších hospodářských
výsledků. Časem se paleta druhů arcachu rozšiřovala a společnost
začala vyrábět i stolní vína a pšeničnou vodku. Arcach se
začal pálit i z jiných druhů ovoce a rostlin, z ostružin, dřínu, granátových
jablek, hroznů a divoce rostoucích hrušek a jablek. Ovoce k pálení
dodávají pěstitelské farmy z různých okresů oblasti Arcach, z askeranského,
martekertského a z martuninského. Tato spolupráce je výhodná nejen
pro další vývoj samotného koncernu "Arcach Alko", ale napomáhá
ve značné míře i rozvoji zemědělských hospodářství a venkova Náhorního
Karabachu vůbec a tím i celé arrménské ekonomiky. Jako doplňková produkce
byla zavedena také výroba sudů a kádí, a to nejen pro vlastní potřebu.
Sudy z místních dubů a morušovníků se dodávají vinopalírenským a vinařským
podnikům nejen v Arcachu a v Arménii, ale také v zahraničí. Dalšímu
rozvoji koncernu prospělo rozdělení firmy do tří samostatných jednotek:
vinařství, palírna a dřevozpracující výroba na území Arcachu a založení
dceřiné společnosti v Rusku. Na základě vynikajících výsledků byl
koncernu "Arcach Alko" jako jednomu z mála výrobců alkoholických
nápojů v Arménii udělen Ministerstvem zdravotnictví v Jerevanu certifikát
jakosti. Z iniciativy koncernu byl založen Svaz přátel moruše, jehož
cílem je podpora kultivace a dalšího rozšíření pěstování morušovníku
a propagace konzumace jeho plodů. Každý člen je povinen zasadit jednou
ročně alespoň jednu sazenici morušovníku a pravidelně odebírat alespoň
jeden produkt z moruše.
Arcach - tekutá moruše
V Arménii je morušovník, zvláště jeho bíloplodá odrůda, už odedávna
uctívanou rostlinou, která dává nejen vysoce kvalitní dřevo, ale i
lahodné plody. Je přezdíván 'stromem života' a jeho bílé plody označují
Arméni 'královnou bobulovin'. Z bílých
moruší se vyrábí aromatická šťáva došab, pomáhající léčit
nachlazení či lehčí stavy angíny. Z této šťávy se později začal pálit
další dar moruše - silná zlatistá pálenka, nazvaná podle oblasti arcach,
jíž se připisují účinky navracející zdraví nemocným, mládí starcům
a veselost smutným srdcím. Tento alkoholický nápoj proslul po celé
Arménii a o jeho zázračných účincích se prý na svém vítězném tažení
Persií a Indií přesvědčil i císař Alexandr Makedonský, po té co byl
hostem i v Arménii. Při výrobě morušového arcachu se vynikajícím
způsobem doplňují soudobé technologie o letité národní tradice. Přesto,
že se pálenka vyrábí v zásadě stejně jako všechny jiné ovocné destiláty,
při její výrobě se používá specifických technologií, které jinde ve
světě nemají obdobu. Protože bílé moruše ne-snášejí přepravu na delší
vzdálenosti, vznikaly palírny arcachu v ohraničených oblastech
Arménie, kde se morušovník pěstuje. Sklizeň bílých moruší probíhá
v červnu, kdy mají nejvyšší cukernatost. Plody se sklízí ručně setřásáním
z větví na plachty
rozprostřené pod stromy. Ihned potom se z nich lisuje šťáva, která
se nechává po dobu 7 - 12 dnů vykvasit. Ze zápary se dvojitým pálením
získává sedmdesátiprocentní destilát, který se nechává zrát v dubových
sudech po dobu nejméně jednoho roku. Na jeden litr pálenky je třeba
14 - 15 kg plodů. Podobným způsobem se vyrábějí i ostatní druhy pálenky
arcach s tím rozdílem, že zrají v sudech pouze několik málo měsíců.
V současné době nabízí koncern "Arcach Alko" tyto druhy
arcachu:
Arcach morušový stříbrný
jednoletý, 45% obj.
Arcach morušový zlatý
tříletý, 57% obj.
Arcach morušový platinový
pětiletý, 51% obj.
Arcach dřínový
51% obj.
Arcach hroznový
45% obj.
Arcach meruňkový
51% obj.
Všechny druhy pálenky arcach se plní do kulatých lahví a 0,35 a 0,75 l, druh Arcach morušový platinový i do karaf a 0,7 l a jako dárková balení jsou nabízeny další lahve různého obsahu, balené do tub, kartónů a nebo do dřevěných bedýnek. Navíc se některé druhy plní i do miniatur, úzkých vysokých lahviček z čirého skla o obsahu 0,05 l. V současné době se prodávají dvě kazetky s miniaturami, každá se čtyřmi lahvičkami (v první jsou dva arcachy morušové, zlatý a stříbrný a po jednom hroznovém a dřínovém, ve druhé je namísto druhu morušový zlatý arcach meruňkový).
Text:
z Internetu stáhl a přeložil Ivan Uhlík
Fotografie:
OAZT "Arcach Alko", Arménie

Nejznámější značky pastisu
Berger - Firma, která byla založena v roce
1920 ve švýcarském Couvetu. Krátce po založení však byla přeložena
do Marseille. Pod značkou Berger je nabízený pastis vyráběný
v tradičním stylu a z tradičních surovin.
Casanis - Regionální výrobce pastisu na Korsice.
Jeho výrobky se prodávají pouze na ostrově.
Duval - Další regionální palírna pastisu z
Provence. Dnes patří firma Duval k medzinárodnímu koncernu
"Martini & Rossi".
Henri Barduin - Také likérka a palírna Henri
Barduin je jedním z regionálních výrobců pastisu v Provenci.
Jean Boyer - Chuťově klasický parfémovaný pastis
Jean Boyer je teprve nedávno registrovanou značkou na trhu
ve Francii.
Pernod - V roce 1798 založená palírna a likérka
vyráběla původne absint. V roce 1951 přišla na trh se svou
značkou pastisu a dnes je značka Pernod chráněná téměř po
celém světě.
Ricard - Firma Ricard zavedla v roce
1932 jako první na trhu ve Francii lihovinu zvanou "Pravý
marseillský pastis". Dnes je Ricard nejoblíbenější a nejprodávanější
značkou pastisu ve Francii.

Jiné formy balení lihovin
Dobrá nálada ze sáčků
Afričtí pijáci si rádi přihnou z pytlíku
V afrických zemích doznávají v poslední době značné popularity
etylenové pytlíčky s vysokoprocentním obsahem: brandy, ginem nebo
vodkou či whisky. Likérky v různych zemích Afriky stále časteji používají
sáčky, všeobecne známé pod ochrannou známkou totapak
® k balení svých produktů. Ve svých propagačních materiálech mnohé
z nich zdůrazňují zvláště pozitivní přínos k ochraně životního prostředí.
Navíc prý nezpůsobují odhozené sáčky požáry jak je tomu často u pohozených
skleněných lahviček. V Internetu jsem našel dvě firmy z různých zemí
v Africe, které tuto formu balení lihovin používají.
Z Internetu stáhl a přeložil Ivan Uhrík, Fotografie: Internet
(nájdete ich vo výtlačkoch lahvičkář.cz 2/2006)
Tanzánie
Palírny Tanzania Distilleries Ltd. v hlavním
městě Tanzánie Dar es Sallamu jsou nejvýznamnějším dodavatelem vína,
lihovin a ostatních nápojů v zemi a zároveň důležitým exportérem této
komodity do okolních států ve Východní Africe. Společnost používá
k balení čísti své produkce i sáčky totapak ®
v různých velikostech. Momentálně se v sáčcích prodávají tyto druhy
alkoholických nápojů: Amarula Cream 50 ml, Brandy Valeur 30 ml, Brandy
Valeur 60 ml, Brandy Viceroy 50 ml, Hunter`s Choice Whisky 30 ml,
Kalahari Thirstland Liquer 50 ml, Konyagi 30 ml, Konyagi 60 ml, Old
Buck Gin 50 ml, Old Scotch Whisky Regency 30 ml, Old Scotch Whisky
Regency 60 ml, Vodka Count Puschkin 30 ml, Vodka Count Puschkin 50
ml, Vodka Vladimir 30 ml a Vodka Vladimir 50 ml.
Ghana
Firma Paramount Distillery Ltd. ve městě Kumasi
v Ghaně je středně velká likérka se 130 zaměstnanci. Byla založena
v září 1969. Ve svém výrobním programu má jak lihoviny tak i nealkoholické
nápoje. Do zmiňovaných sášků totapak ® o obsahu
0,03 ltr. plní tyto druhy lihovin: Afrikoko Cream Liqueur, Iron Boy
Power Bitter Gin, Paradio Bitters, Paramount Gin, Paramount Schnapps,
Totapak Brandy a Tourell Brandy 3 Stars.

Úprava Lahviček
Vážení kolegové,
doporučuji Vám lahvičky před uložením do sbírky ošetřit utěsněním
jejich uzávěrů, aby se Vám časem nevypařili. Já používám po dobrých
zkušenostech bezbarvý matový nitrocelulozový lak na dřevo, vyráběný
pod zn. "Celomat C 1038" firmou Colorlak (viz snímek obalu
! (nájdete ho vo výtlačkoch KOKTAJL.cz 1/2006)), do kterého uzávěry
lahviček po jejích dotažení ponořuji. S tímto lakem jsem velice spokojen,
protože při správné aplikaci zaručuje téměř stoprocentní těsnost lahviček.
Přeji Vám hodně úspěchů ve Vaší sběratelské činnosti !
Jiří Kovařík

Slabikář sběratele - Encyklopedie A/B
araky
V tatarštině a jiných turskotatarských jazycích všeobecné označení
pro lihoviny; v Tatarstánu se tak označuje vodka.
ardente
Označení druhu brandy v Itálii.
areka
Kyrgyzská pálenka z kobylího mléka; bývá označována jako nejstarší
lihovina na světě.
armagnac
Vynikající vínovice z kraje Gers v jihozápadní Francii, předchůdce
cognacu.
aromata
Přírodní i umělé látky, kterými se ochucují a dochucují potraviny
a alkoholické nápoje.
arrak(i)
Původně pálenka z palmové šťávy a z rýže, jejíž výrobu zavedli
v 17. století na ostrově Jáva Číňané (tzv. Batavia Arrak nebo také
"ázijský rum"); dnes všeobecné označení pro lihoviny Orientu
assemblage
Řezání jednotlivých šarží destilátů při finalizaci armagnacu.
barillenbrand
Označení pro meruňkovici v kantonech východního Švýcarska.
basquaise
Typická plochá lahev (nejčastěji ze zeleného skla), do níž se
plní armagnacy.
Batavia Arrak
Originální pálenka z rýže a palmové šťávy z indonézskeho ostrova
Jáva, chuťově podobná rumům (viz heslo "arraki")

Zajímavosti - Muzeum absintu v Auvers-sur-Oise
To by si neměl nechat ujít žádný sběratel minilahviček při
své cestě do Francie: Muzeum absintu v městěčku Auvers-sur-Oise, jediné
svého druhu na světě !, asi půl hodiny autem z centra Paříže. Město
samo by mohlo být úplně bezvýznamné, kdyby si v něm 27. července 1890
neprohnal břichem kulku deprimovaný, tehdy ještě neúspěšný malíř Vincent
Van Gogh. Při této události byl, jak tvrdí zlé jazyky, zcela určitě
ve hře absint - marihuana počátku 19. století, které holdovali především
umělci, hledající na lžičce cukru s absintem inspiraci. Právě onu
dobu dokumentuje toto jedinečné muzeum, nacházející se v domě dr.
Gacheta, v té době ošetřujícího lékaře Van Gogha.
Z "auto touring" č. 5/2004 (Rakousko),
Překlad: Ivan Uhlík

Z domova - Řada nových "budíků" od Jelínka
Na burze v květnu letošního roku byl přítomen i zástupce firmy
Rudolf Jelínek a.s. z Vizovic, který účastníkům burzy představil sérii
zcela nových, z části svým složením velice originálních ovocních pálenek,
plněných do tradičních miniatur ve tvaru budíku o obsahu 0,05 l. Celá
řada sestává z dvanácti druhů pálenek, všechny s obsahem alkoholu
42% obj. Jednotlivé druhy pálenek mají tyto názvy: "borůvkovice",
"černý jeřáb", "červený jeřáb", "černý rybíz",
"douglaska", "jahodovice", "kdoule",
"malinovice", "oskeruše", "ostružina",
"višňovice" a "williams".
Markantou tradičně řešených kruhových, hnědě orámovaných etiket
s tmavě žlutoupodkladovou barvou je do půlkruhu sestavený červeně
tištěný název pálenky v horní části etiket a pod ním obrázek příslušných
plodů v přirozených barvách. Lahvičky jsou uzavřeny kovovými šroubovacími
uzávěry modré barvy s bílým potiskem jména firmy.
Text: Jaroslav Rozehnal, Fotografie: Vladimír Křen (nájdete
ich vo výtlačkoch KOKTAJL.cz 1/2004)

Jedna z největších sbírek v Česku
S panem Klimentem "hovořil" Ivan Uhlík
Telegrafická zpověď sběratele
Jméno a příjmení: Pavel Kliment, Ing.
Specializace: vše včetně vína do 0,01 l (velikost 0,01 l spíše výjimečně u starých miniaturek)
Počet miniatur: 10.599 ks
Jakou miniaturu považuji ve své sbírce za nejhezčí, za nejvzácnější a proč: Nejhezčí miniaturku si netroufám uvést - kandidátů by bylo mnoho. Za nejvzácnější považuji "Altvater" z doby Rakouska-Uherska, sběratelé whisek by z mé sbírky možná považovali za nejvzácnější Ancient Style Rye Whisky z National Distillery Krásné Březno (pokud je mi známo, tak existují 2 exempláře).
Na co jsem ve své sbírce hrdý, co se mi povedlo, co je na mé sbírce zajímavého: Hrdý jsem snad na můj speciální ručně kreslený katalog etiket lahviček v mé sbírce, doplňování je ale časově značně náročné. Zajímavých lahviček je v mé sbírce příliš mnoho na to, aby se některé daly zvlášť uvést.
Můj sběratelský sen: Nejprve jsem chtěl nasbírat 1000 miniaturek, posléze pak 10000 - oboje se mi časem povedlo. Nyní jako se snad mohu uvést získání dvojice delfínů od fy KORD, která snad údajně existovala - naděje na její získání je však zcela minimální a proto ji lze oprávněně označit spíše za sen.
Korespondeční interview
Red. Pane Klimente, jsem velice rád, že jste souhlasil s rozhovorem pro zpravodaj našeho sdružení, už jen proto, že vlastníte jednu z nejrozsáhlejších sbírek u nás. Můžete mi říct, kolik lahviček máte k dnešnímu dni ve Vaší sbírce ?
P.K. Tak přesně k dnešnímu dni je to 10599 ks miniaturek z 81 zemí celého světa. Ten počet zemí se mi poměrně podstatně rozšířil díky rozpadu bývalého SSSR a bývalé Jugoslávie (pokud bych neuvažoval s těmito nově vzniklými státy, tak počet zemí by byl pouze 71).
Red. Jak dlouho Vám trvalo, než jste se dobral k tomuto číslu ? Jinými slovy, kdy jste začal sbírat miniaturní lahvičky ? A jak jste se vůbec k tomuto koníčku dostal ?
P.K. Začalo to vlastně tím, že jsem se na podzim roku 1962 vrátil z vojny do civilního života a od mé babičky jsem dostal miniaturku Staré myslivecké (ovšem ještě s názvem Stará žitná od výrobce "Továrna na lisované droždí a likéry - dříve bratří Eckelmannové a.s."). To však byl pouze prvotní impuls. Byl jsem v té době ještě svobodný a měl jsem dojem, že k vybavení domácnosti patří i vlastnictví baru, tak jsem jej pomocí několika prkýnek a desek vyrobil. Po zavěšení na stěnu však působil dost skličujícím dojmem, protože mimo skleniček a výše uvedené Staré žitné zel prázdnotou a výše tehdejšího platu stavebního projektanta neslibovala v blízké budoucnosti nijak razantní změnu. Právě v té době se v obchodech vyskytovala krásná kazeta s exportními miniaturkami firem "Kord" a "Jelínek", stála však tehdy nedostupných asi 150 Kčs. V tehdejším Domě potravin na Václavském náměstí jsem však zjistil, že lahvičky prodávají i jednotlivě po šesti korunách a tak jsem jich pět koupil a umístil do mého baru. A tím to vlastně doopravdy začalo. Miniaturních lahviček bylo tehdy na trhu zcela minimální množství a proto byl každý přírůstek do sbírky velice cenný.
Red. Já Vaši sbírku dobře znám, už jsem si ji prohlížel několikrát, avšak i čtenáře "Koktailu" by zcela určitě zajímalo jak máte své exponáty vystaveny, ale především to, jak je máte ve sbírce řazeny.
P.K. Většinu lahviček mám umístěných v prosklených skříních (původně určených jako knihovny) a to tak, že v těchto skříních mám ještě v jednotlivých policích vytvořeny stupně podobně jako na tribunách stadionů - pro zvýšení kapacity jsou výškově tyto stupně řešeny tak, aby jednotlivé lahvičky byly vidět alespoň z 50%. Snažím se při tom mít pohromadě lahvičky jednotlivých států, ale ačkoliv bydlím v rodinném domě (kde by se dalo předpokládat dostatek prostoru), tak některé lahvičky mám již umístěny ve škatulích. Tento nedostatek chci vyřešit další velkou vestavěnou skříní speciálně pro lahvičky, ale zatím jsem se k její realizaci nedostal.
Red. Já vím o Vašem originálním způsobu registrace lahviček, který mimochodem velice obdivuji. Právě proto bych s ním chtěl seznámit i naše čtenáře. Co by jste nám k tomu mohl říci ?
P.K. Na začátku jsem nejprve (jako pravděpodobně každý začátečník) poznamenával názvy jednotlivých lahviček do seznamu. Po třech letech (to jsem měl asi 150 lahviček) jsem zjistil, že tato metoda není nejšťastnější a navíc jsem onemocněl infekční žloutenkou, po které jsem musel být 3 měsíce doma a nic namáhavého dělat. No a v té době jsem dostal nápad nakreslit schematicky každou etiketu ze sbírky s tím, že jsou řazeny na jednotlivé listy katalogu v členění po jednotlivých státech a navíc i po jednotlivých firmách (pokud od té firmy mám víc miniaturek). V dnešní době možností digitální fotografie to může vypadat mírně anachronicky, má to však nezanedbatelnou výhodu v tom, že při kreslení jednotlivých etiket se tyto miniaturky dostávají lépe do paměti; je to však metoda poměrně náročná na čas (i když jsem tempo kreslení ve srovnání s rokem 1965 značně zrychlil).
Red. A jak Vy, pane Klimente, vůbec získáváte nové lahvičky do sbírky, tedy kromě výměny na burzách ?
P.K. V prvních létech to bylo hlavně tak, že o tomto mém koníčku vědělo hodně mých známých a spolupracovníků, takže když se jim podařilo vyjet někam do zahraničí, tak mně většinou přivezli nějakou lahvičku (na tuzemském trhu v té době nebylo takřka nic). V roce 1971 jsme byli na dovolené v Maďarsku u Balatonu a z této dovolenky se mi podařilo přivézt tenkrát neskutečných 80 miniaturek z celého světa (tehdy se ještě při návratu vyplňovalo tzv. 'celní prohlášení' a tak jsem tam tento počet uvedl, čímž jsem značně vyvedl z míry celníky, kteří už nic jiného radši nechtěli vidět). Nejkurióznější způsob přírůstku lahviček jsem získal od jedněch známých mých rodičů, kteří měli doma asi 50 miniaturek a dvě děti v pubertě - no a ty dvě děti jim z lahviček injekční stříkačkou vysávali obsah a zpětně doplňovali čajem. Čaj se v lahvičkách časem zkazil a tím to bylo odhaleno - děti dostali pár pohlavků a já získal ty lahvičky, které se jim ještě nepodařilo znehodnotit. Na počátku sedmdesátých let jsem zkusil výměnu poštou s tehdejší SRN, ale když mi 2 balíčky vůbec nedošly a můj zahraniční partner jejich cestu vysledoval až na naši hranici, tak jsem od tohoto způsobu výměny musel upustit. Další lahvičky jsem pak mimo tuzemské obchody získával při pravidelných dovolených u Baltu v býv. NDR a navíc se mi podařilo odkoupit i několik menších sbírek.
Red. Ohledně získávání nových miniatur do sbírky mne napadá taková aktuální otázka: jak podle Vás ovlivnil vstup ČR do EU možnosti českých sběratelů ?
P.K. Ten vliv by měl být podle mého názoru jednoznačně pozitivní, protože vstupem Česka do unie padly mnohé bariéry pro vzájemný styk, i když dovoz a vývoz alkoholických nápojů zůstává zatím ještě pod clem. Ale počkejme si na další vývoj.
Red. Teď bych rád věnoval troch prostoru našemu sdružení. Myslíte se Vy osobně pane Klimente, že založení vlastního sběratelského spolku bylo rozumné a našemu společnému koníčku prospěšné ? A jak Vy vidíte jeho budoucnost ?
P.K. Když jsem se sbírkou začínal, tak za bolševika nebylo možné založit jakýkoliv nový spolek bez ohromných potíží - proto jsme tenkrát na počátku byli se Zdeňkem Bradou jediní 2 členové s touto specializací v KSK. V průběhu dalších let se sice náš počet postupně rozrůstal, avšak burzy pořádané KSK vždy pro několik různých oborů se staly značně nepřehlednými (fungovalo to pouze v dobách, kdy se tyto burzy odehrávaly v Národním Domě na Vinohradech, kde jsme měli samostatnou místnost). Proto považuji založení vlastního sběratelského spolku za jednoznačný přínos. A budoucnost ? Když chodím po pražských obchodech, tak si všímám, že si řada lidí prohlíží miniaturky a také je kupuje. Těžko však říci, zda se jedná o potencionální nové sběratele. Navíc v poslední době došlo bohužel (alespoň tady v Praze) ke zrušení řady míst a obchodů, jejichž vlastníci tomuto hobby přáli a měli proto zajímavou nabídku miniaturek.
Red. Samozřejmě že budoucnost našeho hobby je především záležitostí dorostu. Když se ale podívám na účast na burzách, mládeží se to tam nijak zvlášť nehemží. Máte nějaký recept na popularizaci našeho sběratelského oboru ?
P.K. Tohle je poměrně složitá otázka. Dobře si vzpomínám, jak v roce 1968, když se uvolnila tuhá omezení společenského života, tak staří sběratelé tenkrát tvrdili, že to sběratelství jako takovému příliš neprospívá a dnešní doba tomuto tvrzení dává za pravdu - je tolik možností pro realizaci. Navíc současná mladá generace má příliš mnoho jiných zájmů včetně budování vlastní kariéry a budoucnosti, takže otázka dorostu bude spíše na potomcích současných sběratelů. Popularizaci našeho hobby by jednoznačně mohla pouze prospět medializace v novinách (tím myslím mimo jiné i zveřejnění termínů burzy, což by ale kvůli smysluplnosti muselo být spojeno i s rozsáhlejším článkem) a hlavně pak v televizi - bohužel v současné době platí, že co a kdo není televizi, tak vlastně jako by ani neexistoval.
Red. Pane Klimente, děkuji Vám moc za Vaše odpovědi. Jsem přesvědčen, že mnohý čtenář si je se zájmem přečte. Přeji Vám pevné zdraví a i do budoucna hodně nových lahviček ve sbírce.
V Praze a ve Waidringu
srpen a září 2004